Cvičení v těhotenství neuškodí, ale je třeba dodržovat pravidla

od PTC

Říká se, že těhotenství není nemoc. Je to sice pravda, na druhou stranu těhotné ženy by měly být opatrné, co se pohybu a cvičení týče. Pohyb je samozřejmě důležitý, pokud to zdraví dovolí, ale je třeba jej přizpůsobit rostoucímu bříšku. Některé cvičení je lepší rovnou zavrhnout, jiné naopak přidat.

Cvičit či necvičit? Ano, ale přiměřeně

Mnoho žen si klade otázku, zda cvičit v těhotenství, nebo raději odpočívat. Pokud nemáte rizikové těhotenství, je vždy lepší dát přednost pohybu. Ale pozor. Vaše tělo byste neměla přepínat a cvičit pouze tak, aby vám to bylo příjemné. Rozhodně není vhodné pouštět se do nových sportovních aktivit právě v těhotenství.

Aktivní sportovkyně dokonce mohou cvičit po celou dobu těhotenství, avšak pod dohledem specialisty. Ženy, které byly zvyklé na pohyb i náročnější fyzické aktivity, mohou cvičit dál. Ovšem s mírou a s ohledem na rostoucí bříško. Cvičení je však třeba přizpůsobit těhotenství. Dokonce ani běhání není na škodu, i když v posledním trimestru, kdy je bříško velké a dítě utlačuje dýchací orgány, může být i běhání spíše škodlivé.

Sporty, které jsou v těhotenství žádoucí

Nejpřirozenějším pohybem, který je v těhotenství vhodný prakticky pro každou ženu, je chůze. Každodenní procházky v přírodě vám udrží fyzickou kondici, a navíc pozitivně působí i na psychiku. Dalším ideálním pohybem je plavání. I to můžete bez obav provozovat prakticky po celé těhotenství. Velmi vhodné jsou také kurzy cvičení pro těhotné, ať už ve vodě, nebo v tělocvičně. Pod dohledem odborníka dokonale procvičíte a protáhnete všechny svaly a zpevníte si tělo.

Jakým sportům se raději vyhnout?

Na některé sportovní aktivity raději na dalších 9 měsíců zapomeňte. Jedná se především o aktivity, které vyžadují otřesy, nárazy a hrozí zvýšené riziko úrazů. Raději se tedy vyhýbejte míčovým sportům, lyžování, bruslení, jízdě na koni, na kole a podobně. Omezte také sporty, při kterých hrozí otřesy (skoky na trampolíně). Přestože se nemusí nic stát, je lepší nenechat nic náhodě a zbytečně neriskovat.

V každém trimestru trochu jiná omezení

Pamatujte, že v každém trimestru hrozí jiná rizika. V tom prvním je miminko ještě hodně malé, nevadí lehy na zádech, ani běh. Pokud se cítíte dobře. Od druhého trimestru už byste se měla vyhýbat cvičení na zádech, na břicho a omezit cviky hlavou dolů (určité polohy při józe, může se vám zatočit hlava).

Ve třetím trimestru už zvolte nejméně náročné aktivity. Vaše tělo pohyb potřebuje, ale také odpočinek. Navíc s velkým bříškem už si budete připadat neobratná. Naučte se poslouchat své tělo, ono vám samo řekne, co je pro vás nejlepší. A samozřejmě také váš ošetřující lékař.

Podobné články

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. V opačném případě přejděte v prohlížeči do anonymního režimu. OK Více informací

Cookie