Proč ženy v těhotenství pálí žáha a jak se tomu vyhnout?

od PTC

Pálení žáhy v těhotenství je velmi časté. Způsobují to především tři faktory. Jedním jsou hormonální změny, které se v tomto období v ženském těle přirozeně dějí. Progestenol uvolňuje svaly a tím tvoří prostor pro miminko. Ovšem způsobuje i nedoléhání jícnového svěrače, který následně propouští žaludeční šťávy. Dále za to může zvětšující se děloha, která vytváří tlak na žaludek a jícen opět přestává stoprocentně plnit svou funkci. Jako poslední faktor můžeme zmínit i častou těhotenskou nadváhu.

Zmírnění pálení žáhy lze především úpravou jídelníčku. Měl by obsahovat snadno stravitelné (zásadité) potraviny. Odborníci doporučují vyvarovat se tučným smaženým pokrmům, fastfoodům, sladkostech a spíše upřednostnit zeleninu, lehce stravitelné úpravy mas, v rozumné míře ovoce a vyhnout se poleháváním záhy po obědě. Také pomáhá jíst menší porce častěji denně a nepřejídat se.

Kterým potravinám je lépe se vyhnout?

Rafinovaný cukr, ať už jako sladidlo do čaje, nebo součást nejrůznějších sladkostí, neprospívá ani nastávající mamince a už vůbec ne plodu. Pamlsky vyměňte za čerstvé nebo sušené ovoce, sladit zkuste medem, melasou, nebo se naučte nesladit vůbec.

Další kyselinotvornou potravinou je bílá mouka. Ze svého jídelníčku vyřaďte koblihy, koláčky, buchty, sušenky, kde krom již zmíněné mouky je také cukr a nekvalitní tuk. Taková kombinace vám může způsobit nepříjemné potíže. Upřednostněte spíše pečivo z celozrnné, špaldové či žitné mouky. Vyzkoušet můžete i bezlepkové, jako například kukuřičnou, amarantovou, mandlovou. Na snídani si místo koblihy uvařte domácí ovesnou kaši a večer vyměňte bílý rohlík za zeleninu.

Také je dobré se vyhnout dráždivému koření, jako je chilli, pepř nebo velké množství česneku. I se solí je dobré šetřit. Je-li jí přespříliš, zvyšuje krevní tlak a následně vznikají otoky. K dochucení můžete používat v přiměřené míře bylinky a zelené natě.

Alespoň po dobu těhotenství se zkuste vyhnout příliš tučným jídlům. A to není řeč jen o hranolkách a řízcích, ale také majonézách a majonézových salátech. Mnohdy tyto kupované polotovary obsahují mimo nekvalitních tuků i různé chemické konzervanty, zlepšovače chutí a barev. Zdravé tuky jsou ovšem něco jiného. Ty získáváme především z oříšků a semen (dýně, slunečnice, mandle, kešu, vlašské ořechy atd.)

Pití je dalším tématem, na které je potřeba se zaměřit. O alkoholu nemá smysl mluvit, to je alespoň v době těhotenství zakázané úplně. S kávou je to o trochu benevolentnější. Doporučuje se jeden šálek překapávané kávy jednou denně, ale i ona zvyšuje množství žaludečních šťáv. Pokud hledáte přijatelný suplement, vyzkoušejte čekankovou kávu. Není vhodné pít ani džusy nebo sladké sirupy. Uvařte si raději slabý bylinkový čaj nebo pijte čistou vodu. Ochutit si jí můžete lyofilizovaným ovocem, snítky máty, kolečkem citronu, limetky nebo okurky.

Jezte zásadité potraviny

Mezi obiloviny, které nezpůsobují pálení žáhy se řadí například jáhly, quinoa, amarant nebo rýže natural. Dále je vhodná zelená zelenina, meloun, mandle. K pití slabý zelený čaj, pramenitá voda. Jako tepelná úprava je vhodné vaření nebo pečení vhodných potravin s malým množstvím tuku. Nepřejídejte se na noc a poslední jídlo konzumujte alespoň čtyři hodny před tím, než si půjdete lehnout. Také dbejte na to, abyste při spaní měli hlavu výše než žaludek. Pokud nemáte polohovací rošt, použijte víc polštářů nebo složenou deku pod polštář.

Zdroj: www.celostnimedicina.cz

Podobné články

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. V opačném případě přejděte v prohlížeči do anonymního režimu. OK Více informací

Cookie